Tips voor je gaat slapen:

Zorg dat je voor het slapen gaan geen drukke of heftige bezigheden meer hebt. Slaap je slecht in ga dan niet voor het slapen gaan tv kijken maar bijvoorbeeld een boek lezen. Heb je net gesport of kom je net uit je werk. Neem even de tijd om bij te komen, rustig te worden voor je naar bed gaat.

Lees je graag voor je gaat slapen? Doe dit dan in een gewoon boek met minimaal maar goed leeslicht in de kamer of met een e-reader. Gebruik niet je tablet of je telefoon. Hiervan in het scherm niet goed waardoor je hersenen te veel geactiveerd worden en je slechter in slaap komt.

Inkoppertje misschien, maar cafeïne houdende dranken helpen niet om te gaan slapen. En dan bedoel ik niet alleen koffie en cola, maar ook thee. Daarin zit theïne wat hetzelfde effect heeft als cafeïne. Wil je toch een kopje thee voor het slapen gaan, neem dan theïne vrije thee of speciale ‘slaap’ thee.

Alcohol helpt misschien wel om slaperig te worden, maar maakt het slapen onrustiger. Het uiteindelijke effect dat je dus nog steeds niet voldoende nachtrust hebt gehad.

Schrijf voor het slapen gaan in korte steekwoorden de dag op. Ben je een glas-half-leeg persoon maak er dan een positief dagboek van waarin je alleen de positieve momenten van de dag mag opschrijven (minstens 3!)

Tips als je in bed ligt:

Als je slecht slaapt, accepteer dit dan. Door er tegen te vechten en je te frustreren, ga je niet beter slapen. Accepteer het en wees blij met elk uurtje.

Ga schaapjes tellen: rustig tellen van 1 tot je in slaap valt of tel je ademhalingen. Ben je de tel kwijt, begin weer waar je ongeveer was.

Ben je veel aan het piekeren en kom je daardoor slecht in slaap of lig je midden in de nacht wakker? Leg pen en papier naast je bed en schrijf op wat je bijvoorbeeld niet mag vergeten (doe het zoveel mogelijk met weinig licht aan en als het kan op de tast in het donker).

Ga liggen bij voorkeur op je rug en stel je voor dat je steeds zwaarder wordt, steeds dieper wegzakt in je matras, steeds dieper en dieper…

Slaap lekker.

Meer lezen over Grip op je Leven

Gevoel en emoties

Gevoel en emoties

Herken jij wat je voelt? Wat je emoties zijn? Of denk je vooral. Sta stil, voel, ervaar en stop met denken. Durf te ervaren wat iets met je doet.

Lees meer
gratis e-book 7 tips om meer grip op je leven te krijgen

Gratis e-book:

7 tips om meer grip op je leven te krijgen

Krijg meer grip op je drukke leven en kom in balans

met deze 7 praktische tips





Je hebt je met succes ingeschreven!

Grip op Geluk Basis





Je hebt je met succes ingeschreven!

Grip op GelukPersonal







Je hebt je met succes ingeschreven!

Grip op Geluk Premium





Je hebt je met succes ingeschreven!

Gratis e-book: 7 tips om meer grip op je leven te krijgen





Je hebt je met succes ingeschreven!

Reserveer alvast jouw e-book

Veranderen van A tot Z





Je hebt je met succes ingeschreven!

Aanmelden voor Tips en Informatie





Je hebt je met succes ingeschreven!

Vul hieronder je gegevens in en ontvang direct

'Veranderen van A tot Z'

in je e-mail.





Je hebt je met succes ingeschreven!

Vul hieronder je gegevens in en ontvang direct

het e-book 'Het Kompas der Liefde'

in je e-mail.





Je hebt je met succes ingeschreven!