Home » Blog » Grip op je leven » Tips bij slecht slapen
goede nachtrust met deze tips

Tips bij slecht slapen

door | 20 aug, 2017 | Grip op je leven

Tips voor je gaat slapen:

Zorg dat je voor het slapen gaan geen drukke of heftige bezigheden meer hebt. Slaap je slecht in ga dan niet voor het slapen gaan tv kijken maar bijvoorbeeld een boek lezen. Heb je net gesport of kom je net uit je werk. Neem even de tijd om bij te komen, rustig te worden voor je naar bed gaat.

Lees je graag voor je gaat slapen? Doe dit dan in een gewoon boek met minimaal maar goed leeslicht in de kamer of met een e-reader. Gebruik niet je tablet of je telefoon. Hiervan in het scherm niet goed waardoor je hersenen te veel geactiveerd worden en je slechter in slaap komt.

Inkoppertje misschien, maar cafeïne houdende dranken helpen niet om te gaan slapen. En dan bedoel ik niet alleen koffie en cola, maar ook thee. Daarin zit theïne wat hetzelfde effect heeft als cafeïne. Wil je toch een kopje thee voor het slapen gaan, neem dan theïne vrije thee of speciale ‘slaap’ thee.

Alcohol helpt misschien wel om slaperig te worden, maar maakt het slapen onrustiger. Het uiteindelijke effect dat je dus nog steeds niet voldoende nachtrust hebt gehad.

Schrijf voor het slapen gaan in korte steekwoorden de dag op. Ben je een glas-half-leeg persoon maak er dan een positief dagboek van waarin je alleen de positieve momenten van de dag mag opschrijven (minstens 3!)

Tips als je in bed ligt:

Als je slecht slaapt, accepteer dit dan. Door er tegen te vechten en je te frustreren, ga je niet beter slapen. Accepteer het en wees blij met elk uurtje.

Ga schaapjes tellen: rustig tellen van 1 tot je in slaap valt of tel je ademhalingen. Ben je de tel kwijt, begin weer waar je ongeveer was.

Ben je veel aan het piekeren en kom je daardoor slecht in slaap of lig je midden in de nacht wakker? Leg pen en papier naast je bed en schrijf op wat je bijvoorbeeld niet mag vergeten (doe het zoveel mogelijk met weinig licht aan en als het kan op de tast in het donker).

Ga liggen bij voorkeur op je rug en stel je voor dat je steeds zwaarder wordt, steeds dieper wegzakt in je matras, steeds dieper en dieper…

Slaap lekker.

Over Monique Moor

Monique Moor Fit & Vitaal Coaching

Mijn visie is om zoveel mogelijk mensen te bereiken die de grip op hun leven terug willen. Die  willen handelen vanuit eigen kracht en  zelfleiderschap. Om zo eigen keuzes te maken die passen bij hun waarden en behoeften.

Interessante blogs en vlogs

Gerelateerde artikelen

Gevoel en emoties

Gevoel en emoties

Herken jij wat je voelt? Wat je emoties zijn? Of denk je vooral. Sta stil, voel, ervaar en stop met denken. Durf te ervaren wat iets met je doet.

lees verder

0 Reacties

Geef grenzen aan en kom in balans met 7 tips voor meer grip op je leven

Gratis e-book:

7 tips voor meer grip op je leven

Met deze praktische tips zet je de eerste stap naar meer balans in je leven.

Vul hier je gegevens in en je ontvangt hem gelijk in je mail.





Je hebt je met succes ingeschreven!

Geef grenzen aan en kom in balans met 7 tips voor meer grip op je leven

Gratis e-book: 7 tips voor meer grip op je leven

Met deze praktische tips zet je de eerste stap naar meer balans in je leven.





Je hebt je met succes ingeschreven!

Aanmelden voor Tips en Informatie





Je hebt je met succes ingeschreven!

Vul hieronder je gegevens in en ontvang direct

'Veranderen van A tot Z'

in je e-mail.





Je hebt je met succes ingeschreven!

Vul hieronder je gegevens in en ontvang direct

het e-book 'Het Kompas der Liefde'

in je e-mail.





Je hebt je met succes ingeschreven!

Vul hieronder je gegevens in en ontvang direct

jouw e-book 'Grip op je Relatie'

in je e-mail.





Je hebt je met succes ingeschreven!

Grip op je relatie Hardcopy en ebook

5 Gratis tips

voor meer

Grip op je Relatie

Met deze praktische tips zet je de eerste stap naar meer grip op je relatie.

Je ontvangt 5 dagen lang elke dag een korte video (microtraining) met tips en oefeningen.

Je hebt je met succes ingeschreven!

Vul hieronder je gegevens in en ontvang direct

'Gelukkig worden, zijn en blijven'

in je e-mail.

Je hebt je met succes ingeschreven!

Tweet
Share
Share
Pin